• Ever wanted an RSS feed of all your favorite gaming news sites? Go check out our new Gaming Headlines feed! Read more about it here.

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Har ingen aning om vad du pratar om. Jag har aldrig hört om sidan. Allt jag säger är sant. Det är okej om du inte håller med.
 

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Nej tack. Jag har inte för vana att använda våld. Istället för att vara nedlåtande och respektlös, säg det du vill ha sagt.
 

Liljagare

Banned
Oct 28, 2017
616
Bra med vandringen i Malmö idag... Hoppas de slipper våld. :0

Dock lite skrämmande att en sådan marsch ska behövas.
 
Last edited:
Oct 25, 2017
4,293
Mannen, lägg ner det där beteendet... Anta inte trams om människor du inte ens känner. Du borde inte attackera människor bara för att du inte har något bra argument för din sak.

Lägg ner själv. Att folk sitter och sprider nazistpropaganda aktivt är aldrig ok någonstans och att det tydligen finns folk här som inte håller mig får mig att vilja spy, men ha så kul i denna tråd ni. I'm out.
 

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Lägg ner själv. Att folk sitter och sprider nazistpropaganda aktivt är aldrig ok någonstans och att det tydligen finns folk här som inte håller mig får mig att vilja spy, men ha så kul i denna tråd ni. I'm out.
Nazistpropaganda? Är du borta med vinden eller? Jag är själv invandrare och möter typ dagligen på vardagsrasism. Sverige tog emot för många flyktingar på för kort tid. Så enkelt är det. Landet har inte kunnat hantera mängden. Jag bor i en förort med 80% människor som har en ibandrarbakgrund. Det bor eller har bott två till tre familjer i vissa lägenheter. Jag har vänner från alla möjliga religioner och nationaliteter. Så att kalla mig nazist är skrattretande.

Problemet är att vi är så många invandrare på samma ställe, så integration är svårt. Fråga nyanlända och de kommer säga samma sak. Många säger att de per automatik pratar sitt hemspråk eftersom de flesta runtomkring gör det. Det blir inte lätt att lära sig språket eller integreras i samhället. Jag är öfta med och försöker hjälpa personer med utländsk bakgrund.

Peace out
/En Nazist som inte visste att han är nazist
 

Grassclipper

Member
Oct 26, 2017
141
Det som är värre är dem som bestraffas för att använda droger när droger ses som den enda utvägen för dem. Alla använder inte alltid droger för att det är kul som en party grej, många använder det också för det är den enda källa till lycka dem har. Människor som är deprimerade, ensamma och har svårt att koppla med andra vänder sig till droger som en utväg, och istället för att hjälpa dem så bestraffar vi dem för att försöka göra tillvaron lite bättre, oavsett medel.

Tyckte Kurzgesagt hade en fenomenal video om problemet med denna krigföring mot droganvändare:


Aldrig ens tänkt på det, väldigt viktigt perspektiv att ha i åtanke faktiskt. Videon tar upp väldigt bra saker men skippar delen av varför det finns en efterfrågan på droger vilket jag tycker är en viktig del att ta med. Exemplet med Schweiz tycker jag är intressant, politiker talar hela tiden om att få bort gängen men talar aldrig om hur dessa gäng tjänar pengar. Det är klart att mycket kommer via våld och rån med deras huvudsakliga inkomst (om jag förstått det rätt) är ju narkotikaförsäljning. Det kräver ju inte en raketforskare för att se sambanden där.

Angående den andra diskussionen i tråden då. Jag tror att det är viktigt att kunna påtala konsekvenserna av invandringen utan att det ska flyga glåpord. Att Sveriges hantering av flyktingkrisen inte var optimal känns som något vi alla borde kunna enas om. Det är lätt att vara efterklok och jag har inga problem med att Sverige tar emot invandrare, däremot bör man vara realistisk när man pratar om hur läget är idag. Om man inte kan tala om det sakligt och ignorerar problemen kommer det ju aldrig att komma fram en lösning. Jag bor själv i ett låginkomst-område (som däremot har fått väldigt mycket insatser riktade mot sig från staden och privatpersoner) och det bor till största del invandrare här. Segregeringen i Sverige är tydlig och att låtsas som att det inte existerar är att blunda för verkligheten.

Sen gäller det även att vara saklig, när det kommer till att sjungandet av nationalsången anses kränkande vilket Labadal tog upp så antar jag att du syftar på den historien som florerade i början på sommaren. Jag vet inte om det fanns flera fall men i ett så togs det hela ur sin kontext. Där hade några elever under året gått runt och sjungit nationalsången på ett hånfullt vis så fort vissa invandrare var i närheten, skolan tog då beslutet att i och med att sången användes på detta sätt så ska den inte sjungas under skolavslutningen. Det är alltså en grupp svenska elever som gjort det och är ansvariga för varför den inte fick sjungas och det hade ingenting att göra med att elever av utländsk härkomst ansåg att den var kränkande bara för att.

Som en anekdot så hade en handfull nazister hängt upp en nordfront banderoll på en motorvägsviadukt idag i Västerås, såg den och dem när vi åkte förbi. Vilka idioter.
 

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Det med nationalsången som jag syftar på var på skolan jag jobbar på. Efter påtryckningar av elever och några av oss i personalen så fick vi sjunga den. Då har vi 70% barn med invandrarbakgrund.

Vi såg också en främlingsfientlig banderoll här hos oss för några veckor sedan när vi åkte bil. Så sjukt trist. Men sådan är världen antar jag. Mycket högervindar som blåser och då är det lättae för vissa att visa sitt rätta jag. Men, samtidigt som såna här saker är trista, är det på något vis bra att man får se vissa människors rätta ansikten. Det jag ogillar mer än nazister är nog smygnazister.
 

Liljagare

Banned
Oct 28, 2017
616
Det är alltid samma historia, hårdare tider, då blir alla de "nya" målet för de som tror att de saknar något. Människor lär sig aldrig.
 

Grassclipper

Member
Oct 26, 2017
141
Det med nationalsången som jag syftar på var på skolan jag jobbar på. Efter påtryckningar av elever och några av oss i personalen så fick vi sjunga den. Då har vi 70% barn med invandrarbakgrund.

Vi såg också en främlingsfientlig banderoll här hos oss för några veckor sedan när vi åkte bil. Så sjukt trist. Men sådan är världen antar jag. Mycket högervindar som blåser och då är det lättae för vissa att visa sitt rätta jag. Men, samtidigt som såna här saker är trista, är det på något vis bra att man får se vissa människors rätta ansikten. Det jag ogillar mer än nazister är nog smygnazister.

Okej, på så vis. Det var självklart inte menat som någon personlig attack oavsett från min sida. Det jag syftar till är en historia som florerade på Facebook i somras som några delade. Störigt när folk inte är källkritiska, det lär man sig redan i grundskolan.
 
Oct 25, 2017
4,293
Nazistpropaganda? Är du borta med vinden eller? Jag är själv invandrare och möter typ dagligen på vardagsrasism. Sverige tog emot för många flyktingar på för kort tid. Så enkelt är det. Landet har inte kunnat hantera mängden. Jag bor i en förort med 80% människor som har en ibandrarbakgrund. Det bor eller har bott två till tre familjer i vissa lägenheter. Jag har vänner från alla möjliga religioner och nationaliteter. Så att kalla mig nazist är skrattretande.

Problemet är att vi är så många invandrare på samma ställe, så integration är svårt. Fråga nyanlända och de kommer säga samma sak. Många säger att de per automatik pratar sitt hemspråk eftersom de flesta runtomkring gör det. Det blir inte lätt att lära sig språket eller integreras i samhället. Jag är öfta med och försöker hjälpa personer med utländsk bakgrund.

Peace out
/En Nazist som inte visste att han är nazist

Ok, eftersom ni andra har tagit er tiden att faktiskt motivera det ni tar upp så gör jag det samma. För det första förstår jag inte vad din bakgrund har med det här att göra överhuvudtaget och för det andra har jag inte kallat dig nazist någonstans. Vad dina personliga åsikter och politiska ståndpunkter är rör mig inte i ryggen särskilt mycket alls. Mitt problem är att du använder modern nazistisk retorik som i flera år nu har använts för att lura folk som inte kan läsa mellan raderna att finna diverse påståenden rimliga när nazisterna egentligen säger något helt annat, så kallade "dog whistles". Det är klart att man får diskutera integrationspolitik men att lyfta fram att "en kvinna tycker att Malmö känns som ett arabland" och att dra in diskussion om en jävla nationalsång när vi pratar om människors liv luktar farligt nära exakt det nazister gör i debatter nu för tiden. Vare sig det var din avsikt eller ej så tycker jag att du borde tänka dig för en gång extra innan du bränner loss med sånt.

Angående att ta emot invandrare så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jag är själv flykting och nog hade min familj en del problem att integreras men det känns ju som ett smärre problem jämfört med att få en handgranat i nyllet som vissa andra i släkten som inte lyckades ta sig därifrån har fått handskas med. Varför du tycker att integrationsproblem är viktigare än att rädda livet på folk ställer jag mig ytterst fundersam kring.

Det här med banderoller känns inte överraskande alls. Innan jag läste ditt inlägg och skrev mitt svar här i tråden hade jag precis varit och spelat på en konsert med mitt band. En idiot längst fram i publiken stod och heilade i slutet av första låten när vi spelade. Skrek "ge fan i att heila" så fort låten var slut, sen gjorde han det igen i början av nästa låt. Då slutade vi spela och fick resten av publiken att kasta ut snubben (ironiskt nog räddade vi visst ett par näsben på snubben - fick senare reda på att flera i publiken redan var på väg att ge sig på snubben fysiskt innan vi skrek ut honom). Sånt här händer hela tiden och jag börjar bli riktigt trött på det. Förstå att det i dagens samhällsklimat är väldigt svårt att skilja på vad som är nazister som försöker infliltrera debatt och normalisera ännu värre idéer och åsikter kontra folk som är genuint upprörda över hur invandrare blir behandlade i samhället och vill diskutera lösningar på den biten. Som jag skrev ovan tycker jag att man som anti-rasist borde vara jäkligt tydlig med vad man pratar om när man ger sig in i sådana debatter.
 

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Nästa gång kan du skriva det du så direkt, istället för att vara nedlåtande.

När någon sedan säger att jag sprider nazistpropaganda så utgår jag ifrån att de menar att jag är nazist. Och tydligen så rör mina politiska åsikter dig i ryggen med tanke på hur nedlåtande du har låtit.

Vi har problemområden. Stora delar av Malmö, Göteborg och vissa delar av Stockholm. Har vänner i alla dessa städer. Ibland känns det som om man är i något annat land än Sverige när man är där. Tusan, det känner jag här, där jag bor med. Vi har till och med skyltar på arabiska. Om inte det är ett problem, så vet jag inte vad.

Det är klart att det är ett problem när folk känner att det är bra att det känns som man bor i ett arabland. Vi är inte i ett arabland. Jag kommer själv från ett sånt ställe. Det med handgranater händer ju i Sverige ocskå, nuförtiden. Barn har ju dött.

Dessutom började hela den här diskussionen om hur judar förtrycks i Sverige och hur de måste fly vissa områden.

Varföt jag tycker att integrationsproblem är viktigt? Läser jag rätt? Kolla brottsstatistik så kan du lära dig ett och annat. Vart tar man vägen när man inte kan få legetim intäkt? Antingen socialen eller brottslighet. Vet flera killar i 16-22 årsåldern som åkt in i fängelse/ungdomsfänglse. Jag blir så jävla ledsen när jag ser att det är dit det vankas, men man inte kan göra något.

Sen har jag observerat hur det blir i skolan. Det har blivit en vi mot dem mentalitet, vilket är jättesynd. Denna mentalitet har invadrarbarn. Jag har fört många diskussioner med dem om detta. Så när jag talar om sånt har, så plockar jag inte bara ut skit ur aslet. Jag vet vad jag pratar om.
 
Oct 25, 2017
4,293
Nästa gång kan du skriva det du så direkt, istället för att vara nedlåtande.

När någon sedan säger att jag sprider nazistpropaganda så utgår jag ifrån att de menar att jag är nazist. Och tydligen så rör mina politiska åsikter dig i ryggen med tanke på hur nedlåtande du har låtit.

Vi har problemområden. Stora delar av Malmö, Göteborg och vissa delar av Stockholm. Har vänner i alla dessa städer. Ibland känns det som om man är i något annat land än Sverige när man är där. Tusan, det känner jag här, där jag bor med. Vi har till och med skyltar på arabiska. Om inte det är ett problem, så vet jag inte vad.

Det är klart att det är ett problem när folk känner att det är bra att det känns som man bor i ett arabland. Vi är inte i ett arabland. Jag kommer själv från ett sånt ställe. Det med handgranater händer ju i Sverige ocskå, nuförtiden. Barn har ju dött.

Dessutom började hela den här diskussionen om hur judar förtrycks i Sverige och hur de måste fly vissa områden.

Varföt jag tycker att integrationsproblem är viktigt? Läser jag rätt? Kolla brottsstatistik så kan du lära dig ett och annat. Vart tar man vägen när man inte kan få legetim intäkt? Antingen socialen eller brottslighet. Vet flera killar i 16-22 årsåldern som åkt in i fängelse/ungdomsfänglse. Jag blir så jävla ledsen när jag ser att det är dit det vankas, men man inte kan göra något.

Sen har jag observerat hur det blir i skolan. Det har blivit en vi mot dem mentalitet, vilket är jättesynd. Denna mentalitet har invadrarbarn. Jag har fört många diskussioner med dem om detta. Så när jag talar om sånt har, så plockar jag inte bara ut skit ur aslet. Jag vet vad jag pratar om.

Suck... det här är den exakta anledningen till att jag aldrig kan ta sådana här diskussioner på allvar. Du ignorerar totalt allt jag sa om kontext och retorik och fortsätter bara mala på om samma skit. Jag vet inte ens varför jag väljer att svara på dina trötta punkter överhuvudtaget när jag vet exakt var det här kommer att leda för femtioelfte gången, men vi kör!

Jag tänker aldrig be om ursäkt för att jag när nedlåtande mot nazism. Skiten behöver tryckas ned så långt under marken det går vilken skepnad det än tar. Om du anammar deras propaganda och väljer att sprida den vidare så är det en smäll du får ta från min sida då jag har noll respekt för sådana handlingar och inte är det minsta rädd att visa det varje sekund av varje dag. I övrigt tycker jag att hela idén med att både kalla folk för rasister och att försvara sig med att påstå att man minsann INTE är rasist är ren och skär dagisnivå. Alla är har xenofobiska tankar inom sig om allt möjligt, ingen är immun mot rasistiskt tänkande och därmed finner jag det helt poänglöst att försöka få bort den stämpeln från sig själv. Det var det jag menade när jag sa att jag inte bryr mig om dina privata åsikter och tankar - jag bryr mig bara om vad du yttrar i ett publikt forum och det är den biten jag anfaller.

Varför jag skulle tycka att det är ett problem att ni har skyltar på arabiska har jag ingen aning om??? I vilket universum skulle det vara ett problem ifall man inte aktivt har ett problem med araber generellt? Jag förstår verkligen inte varför du ens skriver det där, vilket går tillbaka till min ursprungliga misstanke om att du bara lyfter fram sådant för att i smyg pusha något mycket mörkare precis som moderna nynazister gör. Ytterst förvirrande och du har fortfarande inte gjort något för att arbeta bort denna misstanke utan gräver tvärtom ännu djupare åt det hållet.

Behöver jag verkligen förklara skillnaden mellan att fly handgranater i ett krig och att civila brott utförs i samhället? Jisses. Jag höll ju med dig om att integrationspolitik är viktigt, men du ignorerar ju totalt att besvara min poäng om att rädda livet på flyktingar är viktigare så jag vet inte riktigt vad du vill att vi ska diskutera här. Försöker du ärligt att läxa mig i hur klasstrukturer påverkar kriminalitetsstatistik? Så har du mage att kalla mig nedlåtande. Jag vet om precis allt du säger och har själv "vänner i alla dessa städer" för att inte tala om att jag aktivt umgås med dem och hänger i dessa områden. Det jag kan säga är att om man inte är sjukt paranoid när man rör sig bland invandrare så är problematiken galet överdriven. Ja, det brinner en bil i Gottsunda då och då och ja, det är ganska fucked up - men folk målar ju upp en bild av att man inte ens kan gå runt där utan att bli skjuten eller något och ärligt talat kan jag inte påstå att jag känner mig varken mer eller mindre trygg där än när jag går runt på stan. Bra för dig att du har vänner där, men du kanske borde gå runt lite mer i sådana områden och faktiskt prata med folk som bor där. De bits inte, jag lovar.


Var tror du att ungarnas vi-mot-dem-mentalitet kommer ifrån? Från exakt samma retorik som du sitter i den här tråden och spottar ut. Du kanske bara är naiv nog att inte se sambandet och din egen del i det då jag som sagt tvivlar på att det är din avsikt, men varför skulle de inte känna så när samhället aktivt har vänts åt att lägga all skuld på dem sedan SD blev en grej när den egentliga orsaken är, som du själv tog upp, faktumet att de lever i relativ fattigdom och har väldigt få framtidsutsikter när det kanske inte riktigt funkar för dem i skolan av diverse skäl.

Jo, jag snappade upp att diskussionen startade kring judeförtryck. Det är ju uppenbart att stora delar av islam har enorma politiska och kulturella problem med judendomen i modern tid, och att ilskan kring sånt tas ut på oskyldiga människor som lever i frid här borde vi självklart fördöma lika hårt som vi fördömer nazism. Däremot förstår jag inte alls hur det skulle hjälpa någon att klaga över araber i stort och hur Sverige tydligen förvandlas till ett arabland. Du ser inte alls sambandet mellan hur de behandlas i vårt samhälle idag och hur judarna behandlades i samhället i begynnelsen av det tredje riket? Situationen mellan de folkgrupperna är förjävlig men jag vet inte vad ditt förslag på en lösning är? Slänga ut alla araber? Jag hoppas att du förstår att det är lite den vibben man får av dina inlägg kring ämnet.
 
Last edited:

ResetGreyWolf

Member
Oct 27, 2017
6,425

Uppenbarligen inte? Du var borta i enbart ett par minuter innan du kom tillbaka med ditt hat. Ditt beteende är helt oacceptabelt. Du är konstant nedlåtande mot alla som har minsta lilla åsiktsskildring från dig själv. Du är snabb att kategorisera och stämpla människor du inte ens känner, och du behandlar alla som om de vore underlägsna dig själv. Du beter dig som en auktoritär nazist men kallar andra för detsamma. Bokstavligen det äckligaste som finns. Varenda argument du skriver är fyllt med nedlåtande kommentarer. Hade hoppats att ditt "I'm out" faktiskt gällde. Hatfulla människor som dig själv har ingen plats här.
 

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Jag hade tänkt lägga ut en lång redogörelse, men att du säger att jag inte bryr mig om människoliv för andra gången är förolämpning av högsta grad. Jag har släktingar som dog när de försökt fly. Jag har släktingar som har torterats och halshuggits i krigsdrabbade länder. Bara för att jag tycker att integrationspolitik är viktigt så betyder det inte att jag inte bryr mig om andra männsikor. Men det är lungt. Stanna kvar i tråden du, så tar jag min nazistiska propaganda någon annanstans.
 
Oct 25, 2017
4,293
Uppenbarligen inte? Du var borta i enbart ett par minuter innan du kom tillbaka med ditt hat. Ditt beteende är helt oacceptabelt. Du är konstant nedlåtande mot alla som har minsta lilla åsiktsskildring från dig själv. Du är snabb att kategorisera och stämpla människor du inte ens känner, och du behandlar alla som om de vore underlägsna dig själv. Du beter dig som en auktoritär nazist men kallar andra för detsamma. Bokstavligen det äckligaste som finns. Varenda argument du skriver är fyllt med nedlåtande kommentarer. Hade hoppats att ditt "I'm out" faktiskt gällde. Hatfulla människor som dig själv har ingen plats här.

Men att kalla araber för ett problem är helt rimligt.
 

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Men att kalla araber för ett problem är helt rimligt.
Araber är inte problemet. Då skulle jag själv vara det. Att många av oss inte integreras i samhället är det. Att det har tagits emot så mycket flyktingar att det har blivit svårt att hantera är ett problem. Inte personerna i sig. Om du inte vill förstå vad jag menar, så är det ditt problem.

(Jag kan inte hålla mig borta.)
 
Oct 25, 2017
4,293
Araber är inte problemet. Då skulle jag själv vara det. Att många av oss inte integreras i samhället är det. Att det har tagits emot så mycket flyktingar att det har blivit svårt att hantera är ett problem. Inte personerna i sig. Om du inte vill förstå vad jag menar, så är det ditt problem.

(Jag kan inte hålla mig borta.)

Tror nog att vi håller med om allt du skrev här, det var resten av det jag tog upp jag hade problem med. Min avsikt var heller inte att påstå att du inte bryr dig om människoliv och om det framstod så ber jag om ursäkt för den biten. Förstår bara inte hur man förenar idén om att inte ta emot flyktingar för att det uppstår vissa svårigheter i integration med vikten av humanitärt stöd i krissituationer. Är uppriktigt nyfiken över om du har några rimliga ideer på den fronten.
 

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Jag tycker att alla länder ska visa medmänsklighet och ta emot människor i nöd. Som vi alla vet så har ju vissa länder inte direkt agerat som man önskar. Snarare har de agerat avskyvärt mot människor i nöd.

Jag är själv tacksam som togs emot, även om det var väldigt längesen nu. Grejen är ju dock att vissa ställen går på knäna. Nu är det ju ett färre antal flyktingar som tar sig hit, vad jag vet. Men under en period togs det in väldigt mycket på en gång. Fördela människor på olika länder. Låt inte bara vissa länder ta ansvar.
 
Oct 25, 2017
4,293
Jag tycker att alla länder ska visa medmänsklighet och ta emot människor i nöd. Som vi alla vet så har ju vissa länder inte direkt agerat som man önskar. Snarare har de agerat avskyvärt mot människor i nöd.

Jag är själv tacksam som togs emot, även om det var väldigt längesen nu. Grejen är ju dock att vissa ställen går på knäna. Nu är det ju ett färre antal flyktingar som tar sig hit, vad jag vet. Men under en period togs det in väldigt mycket på en gång. Fördela människor på olika länder. Låt inte bara vissa länder ta ansvar.

Än en gång håller jag med dig helt. Men nu var tyvärr inte andra länder med på det och det är ju sånt som förtjänar vår kritik, inte ungdomarna ute i Rinkeby. Att Sverige går på knäna är ju en oerhörd överdrift. Vad exakt jämför vi med?
 

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Än en gång håller jag med dig helt. Men nu var tyvärr inte andra länder med på det och det är ju sånt som förtjänar vår kritik, inte ungdomarna ute i Rinkeby. Att Sverige går på knäna är ju en oerhörd överdrift. Vad exakt jämför vi med?
Det är sant.
I såna fall kan man fördela människor på olika platser i Sverige. Vissa kommuner får ta på sig hur mycket som helst och går som sagt på knäna, medans andra kommuner knappt gör något. Få fler kommuner att ta ansvar, helt enkelt.

Försök svara på detta: När flerbarnsfamiljer får bo med varandra för att det är brist på lägenheter, eller bo i barracker, är inte det ett prblem? Alla jag har pratat med tycker att det är jättejobbigt. När vårdecentralen här knappt kan ta emot folk för att trycket har ökat oerhört sedan flyktinstormen, är det ett inte ett problem? När det finns skolor som har 80% utländska elver, är det inte ett problem? Det är så "vi mot dem" mentaliteten startar. Jag kan förstå om det är svårare att integrera äldre personer. Men man ska försöka integrera yngre personer så snabbt man kan, tycker jag. På vår skola pratas det mer asyriska än svenska på raster och även lektioner.
 
Oct 25, 2017
4,293
Det är sant.
I såna fall kan man fördela människor på olika platser i Sverige. Vissa kommuner får ta på sig hur mycket som helst och går som sagt på knäna, medans andra kommuner knappt gör något. Få fler kommuner att ta ansvar, helt enkelt.

Försök svara på detta: När flerbarnsfamiljer får bo med varandra för att det är brist på lägenheter, eller bo i barracker, är inte det ett prblem? Alla jag har pratat med tycker att det är jättejobbigt. När vårdecentralen här knappt kan ta emot folk för att trycket har ökat oerhört sedan flyktinstormen, är det ett inte ett problem? När det finns skolor som har 80% utländska elver, är det inte ett problem? Det är så "vi mot dem" mentaliteten startar. Jag kan förstå om det är svårare att integrera äldre personer. Men man ska försöka integrera yngre personer så snabbt man kan, tycker jag. På vår skola pratas det mer asyriska än svenska på raster och även lektioner.

Finns inte mycket att svara på då allt du skriver här är rimliga funderingar. Önskar bara att du förstod problematiken i att öppna en diskussion om sånt med en lista punkter som ofta dyker upp när riktiga nazister infiltrerar en debatt. För tio år sedan hade jag inte ens reagerat på det du skrev men idag är kontexten annorlunda med tanke på högerextremismens framtåg och normalisering som "bara en demokratisk åsikt". Det är viktigt att vara bevandrad inom den kontexten om man inte vill bli missförstådd, något som knappast är ditt fel men garanterat är smart att ha i åtanke.
 

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Sant, i gengäld så kan du svara som du har gjort i dina senaste inlägg så har man en produktiv diskussion. De första 2-3 inläggen var inte så jättetrevliga om du förstår vad jag menar. Då kan man ta varandra på större allvar också. I alla fall, jag tror vi förstå varandra, även om sättet vi säger det på skiljer sig.

(Om du undrar "varför den här galningen har tid att svara på allt jag skriver" så har jag åkt på en sjuhelvetes förkylning och har sjukt tråkigt.)
 
Oct 25, 2017
4,293
Sant, i gengäld så kan du svara som du har gjort i dina senaste inlägg så har man en produktiv diskussion. De första 2-3 inläggen var inte så jättetrevliga om du förstår vad jag menar. Då kan man ta varandra på större allvar också. I alla fall, jag tror vi förstå varandra, även om sättet vi säger det på skiljer sig.

(Om du undrar "varför den här galningen har tid att svara på allt jag skriver" så har jag åkt på en sjuhelvetes förkylning och har sjukt tråkigt.)

Hehe, själv sitter jag och spelar Okami. Chill dag is the shit.

Grejen är att jag tar en oerhört hård ståndpunkt mot nazistpropaganda. Ibland behöver folk kanske få problematiken förklarad på ett artigare sätt, men på det här forumet brukar jag anta att folk ganska pålästa kring ämnet med tanke på hur aktiv debatten har varit här och på det förra stället de senaste åren. Det är tröttsamt att behöva förklara samma grundläggande koncept om och om igen, framförallt när vet att det finns folk där ute som till skillnad från dig använder samma argument som kodfraser för riktig nazism.

Hur som helst har du ju säkert märkt att jag är lika öppen för förklaring och nyansering som jag är aggressiv mot ovan nämnda frasering och jag hoppas att du förstod att det var uttrycken jag anföll och inte dig som person.
 

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Ja. Det är lungt. Jag brukar brusa upp i debatter i verkliga livet.

Ska också spela om Okami. Har sen jag blev sjuk spelat det i 27 timmar... Det kan låta misstänkt, men jag är sjuk på riktigt. :P

Får mig att tänka när jag sist gjorde en fuling och stannade hemma från jobbet för att spela. Det var 2007 och Final Fantasy XII släpptes. Det var tider det. Sånt har man inte råd att göra nu. Men det var värt varenda sekund, må jag säga.
 
Oct 25, 2017
4,293
Ja. Det är lungt. Jag brukar brusa upp i debatter i verkliga livet.

Ska också spela om Okami. Har sen jag blev sjuk spelat det i 27 timmar... Det kan låta misstänkt, men jag är sjuk på riktigt. :P

Får mig att tänka när jag sist gjorde en fuling och stannade hemma från jobbet för att spela. Det var 2007 och Final Fantasy XII släpptes. Det var tider det. Sånt har man inte råd att göra nu. Men det var värt varenda sekund, må jag säga.

Kontexten av mitt första inlägg var som sagt efter en fyra timmars bilresa hem från en konsert där jag hade fått en heilande nazist utsparkad, så ämnet var väldigt hett i mina tankar just då, haha. Är det något som gjorde mig arg i denna diskussion var det min jävla iPad som jag skrev allt på. Brottas med autocorrect är sjukt enerverande.

Är själv 12 timmar in just nu, det längsta jag har kommit i spelet. Brukar alltid hinna tröttna och glömma allt när jag kommer tillbaka så att jag känner att jag måste spela om från början. I PC-versionen kunde man iaf skippa cutscenes så det drog ned ett gäng timmar på grejerna jag hade spelat tre-fyra gånger redan. Ska banne mig köra igenom alltihop denna gång, hur som helst! FFXII har jag haft exakt samma problem med som Okami, haha. Ger alltid upp 20~ timmar in. För många spel nu för tiden alltså.
 

Grassclipper

Member
Oct 26, 2017
141
Utan att dra igång debatten igen så tycker jag att det är skönt att vi kan ha nyanserade diskussioner i tråden. Flashback är helt omöjligt att diskutera på och är man intresserad av att diskutera något som berör Sverige utanför sin egna bekantskapskrets så är ju ett forum perfekt. Det finns ju liksom ingen moderator på sidan som kan se till att diskussionen håller nivå i den här tråden så vi får helt enkelt se till att visa varandra hänsyn när vi diskuterar ämnen av känsligare grad. Med det i åtanke så behöver vi inte hålla med varandra. Jag tyckte att det var väldigt intressant att läsa det Labadal och TyrantGuardian skrev.

Nog om detta från min sida. Nu kan vi gå över till metoo...
 
Last edited:

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Jag har kommit på en egen slogan för män. (Inte för jag har någon direkt åsikt om metoo) Damerna på jobbet tycker den är rolig, så jag har inte tagit mig vatten över huvudet (än).

#wetoo

Har hört en hel del om Flashback men har själv aldrig huserat där. Kan därför inte ge något direkt omdöme om stället. Har faktiskt inte varit aktiv på något svenskt forum på ett mycket bra tag. Kan läsa lite då och då, men inte mer än det.

Höll mig också borta från det mesta i Offtopic på GAF. Här på RE har jag inte klickat på Etcetera knappen mer än 2-3 gånger. Håller mig till speltrådar och sverigetråden.

Totalt byte av ämne: Fy satan vad det snöar. Skulle ut och hämta min post. Känns som vinter på riktigt. Får se hur länge det håller i sig. Det skulle faktiskt vara kul med snö ett tag, så länge det inte är slask.
 
Last edited:

Macca

Member
Oct 25, 2017
17,197
Nån som har sett serien Vår tid är nu på SVTPlay? Såg några avsnitt ikväll, rätt underhållande tyckte jag.
 
Oct 25, 2017
4,293
Höll mig också borta från det mesta i Offtopic på GAF. Här på RE har jag inte klickat på Etcetera knappen mer än 2-3 gånger. Håller mig till speltrådar och sverigetråden.

Tycker att du borde ge dig på en del av de politiska trådarna här iaf. Nu ligger ju mycket fokus såklart på det som händer i USA för tillfället men det finns lite mer generella trådar också. Finns mycket att lära sig om inklusivitet och hur man faktiskt också ska bete sig - inte bara vilka stämplar man sätter på sig själv - ifall man nu tror på alla människors lika värde. Mitt tips är att framförallt lyssna på tex kvinnor i trådar som handlar om kvinnofrågor och minoriteter i trådar som handlar om dem etc, annars blir det bara en massa noise från folk som inte har något att förlora på att bevara samhällsstrukturerna vi redan har och det är ju inte särskilt intressant alls.

Sen vill jag också bemöta ResetGreyWolfs kritik, inte så mycket för att försvara mig själv (han gjorde i princip samma sak han anklagade mig för, något jag fann ganska roande) utan mer för att andra som följer debatten passivt och eventuellt får för sig att hans kritik är helt on point kanske tar en extra liten fundering kring det. I synnerhet verkar han antyda att allt hat är hat och att allt hat är precis lika vedervärdigt och ligger på samma nivå. AKA "det är du som är den egentliga rasisten!" när man säger ifrån mot rasistiska åsikter. Det här är en oerhört farlig tanke som ligger bakom en stor del av högerextremismens framfart inom ett demokratiskt system. Tanken om att man kan bemöta fascister som om det vore en åsikt bland alla andra leder tyvärr, så nobelt som det rent spontant framstår, endast till normalisering av sådana idéer på sikt. Hade jag inte varit så övertygad om detta hade jag heller inte varit så aggressiv kring frågan, men vi har ju ett flertal gånger hört från hästens egen mun (dvs från nynazisternas manifeston/handböcker) hur de instruerar sina medlemmar att utnyttja precis den här tanken som en inkörsport för att legitimera dem i debatter för att sedan avskaffa allt vad det fria ordet heter så fort de kommer till makten. Ni som tror något annat behöver seriöst läsa på om hur nazismen rör sig idag, framförallt på internet.

För att runda av; ResetGreyWolf antyder att ha en totalitär nolltolerans mot nazism är detsamma som att själv utöva nazism. Jag skulle vilja se honom föra fram den åsikten i Tyskland så får vi se hur långt han kommer.
 

ResetGreyWolf

Member
Oct 27, 2017
6,425
Jag har aldrig antytt något sådant. Du lägger ord i min mun.

Du har helt missat poängen med mitt budskap. Det spelar ingen roll om du diskuterar rasism eller fotboll, politik eller tv-spel. Du kan inte bete dig så som du gör. Din första kommentar till Labadal var att säga att det han skrev var skit, utan någon som helst argumentation. När Labadal förvirrat frågade vad det var du menade, gav du omedelbart en nedlåtande kommentar och gjorde löjliga antagen om Labadals vanor, vilka omedelbart visade sig vara felaktiga. När han snällt säger att det är okej att du inte håller med honom, blir du genast aggressiv igen med ett "snälla skjut mig". Efter en antal suckanden försöker du dig äntligen på faktisk argumentation, men varje mening är fylld med nedlåtande uttryck. Du beter dig som om din sanning, din världssyn, ditt intellekt är det enda rätta. Hur ska du någonsin kunna ändra någons psikt, någons beteende, om du behandlar dem som skräp? Du tycker att han har en felaktig åsikt, men istället för att försöka ändra hans åsikt bara förankrar du den genom att behandla honom illa. Du förstår inte ens retorikens grunder.

Du anfaller människor, inte problem. Precis som du nu anföll mig. Av den anledning kommer en människa som du att aldrig någonsin få min respekt.
 
Oct 25, 2017
4,293
Jag har aldrig antytt något sådant. Du lägger ord i min mun.

Du har helt missat poängen med mitt budskap. Det spelar ingen roll om du diskuterar rasism eller fotboll, politik eller tv-spel. Du kan inte bete dig så som du gör. Din första kommentar till Labadal var att säga att det han skrev var skit, utan någon som helst argumentation. När Labadal förvirrat frågade vad det var du menade, gav du omedelbart en nedlåtande kommentar och gjorde löjliga antagen om Labadals vanor, vilka omedelbart visade sig vara felaktiga. När han snällt säger att det är okej att du inte håller med honom, blir du genast aggressiv igen med ett "snälla skjut mig". Efter en antal suckanden försöker du dig äntligen på faktisk argumentation, men varje mening är fylld med nedlåtande uttryck. Du beter dig som om din sanning, din världssyn, ditt intellekt är det enda rätta. Hur ska du någonsin kunna ändra någons psikt, någons beteende, om du behandlar dem som skräp? Du tycker att han har en felaktig åsikt, men istället för att försöka ändra hans åsikt bara förankrar du den genom att behandla honom illa. Du förstår inte ens retorikens grunder.

Du anfaller människor, inte problem. Precis som du nu anföll mig. Av den anledning kommer en människa som du att aldrig någonsin få min respekt.

Jag har i detalj motiverat varför jag har suckat och varit extremt aggressiv i inledningen av denna konversation. Den moderna nazismens standardbeteende vid ifrågasättande är att hänvisa till att alla åsikter är lika värda för att normalisera extremism - det var det jag trodde att Labadal var i kast med att göra, därav min reaktion. Nu visade det sig att det inte alls var hans avsikt och när det kom fram slutade jag ju prompt bete mig så. Du kanske tycker att den ordningsföljden är orimlig, men i dagens samhällsklimat där högerextremism ges mer och mer acceptans håller jag personligen inte med dig. Jag är inte här för att ändra hans åsikt, jag är här för att kritisera den och få honom till att nyansera den till något mindre potentiellt destruktivt, vilket ju är precis det som hände även om du kanske inte uppskattar mina metoder. Som jag skrev innan är jag inte det minsta oroad över hans privata åsikter och tankar utan endast det han presenterar för omgivningen i ett publikt forum.

Angående att lägga ord i din mun så uttryckte jag mig klumpigt, framförallt i och med den lilla gliringen i slutet, så det ber jag om ursäkt för. Jag ville ge mig på det återkommande argumentet om att allt hat skulle vara precis lika problematiskt och att man ska vara tolerant mot intolerans, något ditt inlägg helt enkelt fick mig att tänka på snarare än att mitt inlägg var specifikt riktat mot det du skrev.

Det närmsta jag har kommit till att anfalla någon personligen är ju ett sarkastiskt inlägg om att Labadal skulle ha fått sina källor från avpixlat och öh... att du inte skulle våga uttrycka samma åsikt i Tyskland? Huruvida jag beter mig som att mina åsikter är de enda rätta när det kommer till nazistpropaganda har du däremot helt klart rätt där. Du kan däremot gärna låta bli att applicera det på resten av sakerna jag har uttryckt, för där har jag knappast varit något annat än öppen för tankar och kritik ifall du läser igenom det jag har skrivit.

Kolla, jag hajar. Folk uppskattar inte aggressiv argumentation, framförallt inte här i Sverige. Du tycker på gott och ont att sådant inte hör hemma på ett diskussionsforum. I nästan alla fall håller jag med dig och du lär inte se mig posta på det här viset kring något annat än frågor som rör mänskliga rättigheter, men när det kommer till den punkten - av skäl jag har förklarat tidigare (läs nynazismens handböcker om du vill veta mer, de har läckt och finns publicerade) - så fungerar inte rationell debatt och en artig ton i sammanhanget. Trist när det blir lite tung stämning temporärt ifall det visar sig att man har fel (något som snabbt nyanserades och redess ut, som sagt) men det är en smäll jag gärna tar för att se till att folk som genuint använder sådant Labadal skrev som en dog whistle för mycket värre åsikter inte ska känna sig välkomna någonstans där jag finns i närheten. Läskigt, jag vet.


Edit: Och nu suckar jag mest åt mig själv i och med att jag sa att jag inte har något intresse av att försvara mig själv men sen sitter jag ändå här och gör precis det. Borde nog ha tagit det här i PM istället då den här tråden verkligen inte borde handla om vad jag och GreyWolf tycker eller inte tycker om varandra, haha. Å andra sidan kan det ju vara intressant med en debatt kring argumentationsteknik såklart, även om jag hellre ser en debatt kring hur man kan krossa högerextremism samtidigt som man löser integrationsproblematik :)
 
Last edited:

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
Brukar äta kalkon istället för kyckling. Det är inte min favorit, men det går an.

Vi åt julbuffe på jobbet idag. Mosade i mig kött av alla sorter. Proteinchock.
 

Yazuka

Member
Oct 27, 2017
1,976
Sweden
Blir att köpa julskinka imorgon eller på fredag. Även om jag inte firar julen längre, så är maten höjdpunkten.
 

Deleted member 6137

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
1,386
De enda mackor jag doppar i Obo'y är nutellamackor.

Mina syskon äter nutellamackor med ost på.

Nutella med peanutbutter är nice.
 

Deleted member 4247

User requested account closure
Banned
Oct 25, 2017
8,896
Heeeey guys, vad händer här då? Oboy? Det är nice. Vet ni vad som är fucking bäst? Oboy och Gorbys. Seriöst, sjukt bra combo.